Pracujeme ve třídě s výchovnými prvky z pedagogiky Marie Montessori. Za tímto účelem jsme také upravily prostředí třídy, především v oblasti pomůcek, se kterými budou vaše děti pracovat.
Principem montessori pedagogiky je ponechat dítěti přirozený vývoj formou vlastní zkušenosti, s účastí pedagoga jako průvodce dítěte na jeho vývojové cestě za poznáním. Cílem je využít vývojové fáze dítěte a nabídnout mu takovou činnost, která právě v tu chvíli odpovídá jeho zájmu.
Montessori pedagogika pracuje s pomůckami speciálně vytvořenými pro potřeby dětí samotnou Marii Montessori. Důraz je kladen především na učení se z praktického života, z přírody a ze světa kolem nás zkušeností a na práci s vlastní chybou. Proto je možno mnoho aktivit pro děti vytvořit z předmětů, které nám poskytuje příroda nebo využít věci běžné denní potřeby.
Spíše než o učení, by se v případě pedagogiky montessori, mělo mluvit o poznávání sebe sama, svých možností a všeho, co nás obklopuje za pomoci pedagoga, který je jeho partnerem.
Známým krédem montessori pedagogiky je „Pomoz mi, abych to dokázal sám“.
Dejme tedy dětem šanci, aby z nich vyrostli zdravě sebevědomí, rovní, přitom však pokorní a samostatní lidé. Chceme, aby pro ně práce byla výzvou a výzva zábavou, aby se postupně učily přebírat zodpovědnost za své chování a jednání. Úkolem nás „dospěláků“ (učitelek i rodičů) je připravit dětem prostředí tak, aby pracovat a zkoumat chtěly, a jejich prostřednictvím se i učit od nich samých.
To vše bude naší snahou a záměrem na palubě lodi plné malých námořníků.
Název třídního vzdělávacího programu je:
NÁMOŘNÍCI OBJEVUJÍ SVĚT
aneb poplujem´ spolu nahoru, dolů, vpravo i vlevo, s očima otevřenýma poznávat sebe, tebe a náš svět.
Do lodního deníku budeme zaznamenávat naše plavby, objevy, nalezené poklady
Vzhůru na palubu!